Blue Office

Domæne & Hosting

Blue Office anbefaler at købe domæne og leje webhotel hos samme hosting udbyder.
De fire mest populære hosting udbydere på det danske marked er: one.com    unoeuro.com    dandomain.dk    azehosting.net (anbefales ifm. migration af eksisterende website).
OBS: Årsafgiften til .dk domæner opkræves første år af hosting udbyderen og efterfølgende af DK Hostmaster A/S. Oprettelsesgebyr pr. webhotel er til gengæld et engangsbeløb, hvor imod selve prisen for at leje et webhotel angives i pris pr. mdr. (de første 6 – 12 måneder kan lejepris være billigere).
Hvad er et domæne?
Et domæne er det navn, der kommer efter www. og som man skriver, for at få vist en bestemt hjemmeside eller webshop. Et domæne indeholder to ting: navn + endelse. F.eks.: blueoffice.dk
Et domæne virker lidt ligesom et telefonnummer og gør computere i stand til at finde en specifik placering på internettet. Alle placeringer på internettet har en talkode, som kaldes en IP-adresse. Denne talkode kan være svær at huske, hvorfor man oversætter det til et navn med en endelse.  Endelsen på et domæne kalder man for et top level domæne. Det angiver ofte hvilket sprog hjemmesiden eller webshoppen er på. I Danmark bliver der typisk anvendt .dk endelser til sider på dansk, men både .eu der er rettet mod hele Europa og .com der henvender sig til et internationalt marked, er at finde blandt danskregistret domæner.
Men et domæne er ikke altid bare et domæne …
Der findes faktisk flere typer af domæner, som bruges til forskellige formål, herunder subdomæner, tillægsdomæner og addon domæner – ens for dem alle er, at de tilknyttes et hoveddomæne. Et subdomæne er et selvstændigt domæne bestående af tre ting: emne + navn + endelse. En løsning, der er meget populært blandt virksomheder, som har flere hjemmesider eller webshops i den samme virksomhed. Hvis man f.eks. har følgende hoveddomæne: blueoffice.dk og gerne vil lave en blog, så kunne bloggen lægges på et subdomæne og se således ud: blog.blueoffice.dk
Et tillægsdomæne (Parked Domain) anvendes når man gerne vil have to domæner til at vise den samme hjemmeside eller webshop. Hvis man f.eks. har følgende hoveddomæne: blueoffice.dk og et tillægsdomæne der hedder blueoffice.eu, så viderestiller tillægsdomænet til hoveddomænet. Addon domæner er betegnelsen for flere domæner på ét webhotel. Hvis man f.eks. har følgende hoveddomæne: blueoffice.dk og gerne vil udvide med en ny hjemmeside (eksempelvis webs.dk), så tilføjes domænet webs.dk som et addon domæne på ens webhotel. Domænerne tilgås med følgende URL’s: blueoffice.dk • webs.dk • webs.blueoffice.dk • blueoffice.dk/webs
Det ideale domæne er kort, fangende og præcist. Desuden skal det helst ikke skal tage folk for længe at indtaste ens domæne eller for den sags skyld være vanskeligt at huske. Dette er også en vigtig pointe i forhold til branding og online synlighed på forskellige søgemaskiner.
Hvad er et webhotel?
Et webhotel er den hosting-server, hvorpå hjemmesider eller webshops opbevares.
At være online 24/7 for potentielle kunder og besøgende kræver nemlig, at man har en server selv eller en computer til rådighed, som aldrig bliver slukket. Dette ikke en mulighed for de fleste, hvorfor det bliver nødvendigt, at leje serverplads hos en hosting udbyder.
Men hvad skal man være opmærksom på …
Der findes rigtig mange hosting udbydere der tilbyder webhotel løsninger og nogle er mere populære end andre, men en ting er at vælge et populært webhotel, noget andet er at vælge et webhotel, der passer til ens behov. Og uanset om ens behov er ganske enkle eller af mere omfattende karakterer er der nogle parametre som man bør tage med i ens overvejelser  –  Blue Office anbefaler derfor, at man kigger på plads, trafik, support, CMS understøttelse, 1-click installationer og SSL  –  alle vigtige parameter for at skabe brugervenlige hjemmesider og webshops.
Plads er det antal gigabyte (gb) som hosting udbyderne stiller til rådighed og selvom der kan være stor forskel i udbydernes pakketilbud dækker de mindste pakketilbud de flestes behov, men planlægger man at få eller udvide en hjemmeside såvel som en webshop med lange tekster, flere tusinde billeder og en masse iøjnefaldende videoer er det en rigtig god ide, at få regnet på hvor meget plads ens data har behov for. En god tommelfingerregel er, at tekst fylder næsten ingenting i forhold til billeder, der fylder meget og videoer der fylder rigtig meget. Husk ligeledes at være opmærksom på billedernes filstørrelser  –  jo mindre filstørrelser jo mindre plads anvendes, og så giver det også en bedre brugeroplevelse når indlæsninghastigheden ikke begrænses af alt for store filstørrelser.
Trafik er hvor meget data besøgende henter fra hosting udbyderens server   –  et antal gigabyte der gerne skulle udvikle sig i en stigende retning, da dette betyder flere besøgende. Mange hosting udbydere tilbyder ubegrænset trafik og andre en øvre grænse x antal gigabyte. Blue Office anbefaler at vælge et webhotel med ubegrænset trafik, hvilket de fire anbefalet udbydere tilbyder. Uanset om man er teknisk anlagt eller ej kan alle få brug for support og når det sker vil de fleste sikkert foretrække support på dansk. Vælg derfor en hosting udbyder som stiller dansk support til rådighed  –  udfordringer store som små bliver lidt nemmere at tilgå med hurtig support på dansk.
CMS står for Content Management System  –  et program der kører på en webserver og som benyttes til at administrere indhold (tekst, billeder og video) på ens hjemmeside eller webshop. WordPress er et af de største CMS systemer, hvorfor mange udbydere understøtter og tilbyder med 1-click installation  –  nem måde at komme igang på uden at ændre CMS filerne manuelt. SSL står for Secure Sockets Layer  –  en sikkerhedsteknologi som gør set muligt, at etablere en sikker internetforbindelse (https://) mellem webserver og webbrowser. I dag er det mere eller mindre standard at være SSL sikret og faktisk er det lovpligtigt hvis ens hjemmeside eller webshop indeholder sider hvor der indtastes følsomme oplysninger, herunder eksempelvis kontaktformular eller betalingsformular. Det er forskelligt hvilke SSL løsninger der udbydes  –  nogle hosting udbydere tilbyder gratis SSL cetificat og andre webhotel løsninger med SSL cetificat som tilkøb.
Et godt webhotel tilbyder tilfredsstillende support og holder hjemmesider og webshops online så meget tid som muligt. Der er ingen hosting udbydere der kan tilbyde 100% oppetid (teknisk set er det ikke muligt at stille sådanne garantier), men de mest populære hosting udbydere er tæt på.
Migration
Når man skifter til et nyt webhotel kan man vælge at oprette et nyt domænenavn på det nye webhotel eller flytte nuværende domænenavn (bibeholdes) til det nye webhotel  –  det er ligeledes muligt at flytte website indhold (migration) til nyt webhotel. Selve processen afhænger af om det drejer sig om et nyt eller nuværende domænenavn. Kort fortalt beskrives begge fremgangsmåder herunder:
nuværende domæne flyttes til et nyt webhotel:
  • Gem kopi af eksisterende website indhold.
  • Vælg et nyt webhotel og under bestillingen vælger man at flytte domænenavn.
  • Opdatere DNS serveren således at domænenavn peger hen på det nye webhotel.
  • Afvent på at DNS ændringen er registret (tager mellem 24-48 timer).
  • Overfør kopi (migration) til nyt webhotel.
nyt domæne oprettes på et nyt webhotel:
  • Gem kopi af eksisterende website indhold.
  • Vælg et nyt webhotel og et nyt domænenavn.
  • Overfør kopi (migration) til nyt webhotel.
domæne - hosting - migration
Det lyder måske simpelt, men for de fleste kan en migration blive lidt af en udfordring idet der er mange forskellige faktorer som har indvirkning på hvorvidt processen gennemføres succesfuldt eller ej, herunder rollefordeling, hosting begrænsninger, filstørrelser, filer kan gå tabt, export / import timing out, download & upload error samt konfigureringsproblemer.
Blue Office tilbyder rådgivning og vejledning til domæneflytning og valg af nyt webhotel. Ønsker du at alt indhold (ens hjemmeside eller webshop) på nuværende domæne flyttes med over til nyt webhotel kræver dette en migration –  en løsning Blue Office kan være behjælpelig med.
En migration forventes at tage 60 min. pr. GB der skal flyttes til nyt webhotel plus indledende forberedelse (kopi af website indhold).  En migration afregnes med 899,- kr. inkl. moms pr. time.
OBS: Skulle der opstå uforudsete procesindvirkninger og reparation af backend filer ifm. en migration eller er der et behov for at få udført ændringer i backend filer afregnes dette seperat med 899,- kr. inkl. moms pr. time.